بهاریه

بهاریه
نو بهارست در آن کو ش که خوش دل باشی                که بسی گل بدمد باز تو درگِل باشی

در میان بسیاری از ملل ، جشن های بهاری با مراسم و پیرایه های بسیار رواج داشته ، اما هیچگاه درجه ‌و اعتبار و کلیت آن که یکی از نشانه های بارز ملیت و قومیت باشد ، همانند نوروز ایرانی نبوده‌است . نوروز کهن ترین جشن ملی ما ایرانیان در آغاز سال همراه با اعتدال ربیعی و آغاز بهار ، یا رستاخیز و تجدید زندگی طبیعت و به مفهوم ویژه‌ای با اساطیر همراه است . در ادبیات فارسی جشن نوروز را مانند بسیاری از آیین ها ، رسم ها و فرهنگ ها به نخستین پادشاهان نسبت می دهند . شاعران و نویسندگان قرون اولیه ‌ی اسلامی ، چون فردوسی ، منوچهری ، عنصری ، نظامی ، بیرونی ، طبری ، مسعودی ، مسکویه و بسیاری دیگر که منبع تاریخی و اسطوره‌ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز و برگزاری جشن نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند . فردوسی در داستان جمشید چنین می سراید :
ادامه نوشته

روش های تدریس و الگوهای نوین یاددهی _ یادگیری

روش های تدریس و الگوهای نوین یاددهی _ یادگیری

یکی از عناصر مهم برنامه­ی درسی و طراحی آموزشی، انتخاب و اجرای روش مناسب تدریس است. شاید بتوان گفت که این عنصر، در همه ی الگوهای طراحی آموزشی جایگاه ویژه ای دارد و مهم ترین قسمت به حساب می آید؛ زیرا محتوا، رسانه ها، ارزشیابی و . . . جزئی از فرآیند تدریس بوده، ما را به همه ی اهداف می رساند. هنر معلم نیز در چگونگی انتخاب و اجرای روش های تدریس نمایان می شود. بدین منظور گروه متوسطه زبان و ادبیا ت فارسی سردشت دزفول کلاس کارگاهی  با عنوان روش های تدریس و الگوهای نوین یاددهی _ یادگیری با مدرسی جناب آقای هوشنگ بوستان افروز راس ساعت 5 بعداز ظهرمورخ ۱۹/۱۲/۱۳۸۷ در محل پژوهشسرا با حضور اعضای گروه برگزار کردندکه رئوس مطالب کلاس به شرح ذیل می باشد:

1- روش کارآیی تیم

دانش آموزان را به گروه هایی تقسیم کنید؛ هر یک از اعضای گروه، تکلیف مشخص شده را به طور انفرادی می خواند. بعد به سؤال‌های آزمون که در اختیار او قرار می دهید پاسخ می دهند. سپس در گروه درباره ی پاسخ های خود گفت و گو کرده، دلایل انتخاب یا رد آن را ارزیابی می کنند. در مرحله ی بعد، تمام سؤال ها در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و اعضای گروه درک عمیقی از بهترین پاسخ به دست می آورند. آن گاه اعضای گروه پاسخ های فردی و گروهی را نمره گذاری نموده، میزان مؤثر بودن یادگیری را محاسبه و نمره گذاری می کنند. از این روش، در تدریس متن های درس ادبیات، انجام خود­آزمایی ها و دروس نگارشی و آرایه های ادبی می‌توان بهره گرفت.

ادامه نوشته

نقد زبان فارسی 1

آنچه پیش روی دارید نقدی است بر کتاب زبان فارسی (1) سال اول عمومی – مقطع متوسطه با کد 2/201

  دراین کتاب درسی بیست و هشت درس گنجانده شده است که شامل

الف) زبان شناسی:

ب) دستور زبان فارسی:

پ) نگارش:

ت) املا:

و) بیاموزیم:

 الف) با توجه به اینکه دانش آموزان در مقطع دبیرستان باید سه زبان فارسی – انگلیسی ، عربی را یاد بگیرند وجود چنین بخشی لازم و ضروری به نظر می آید .که دانش آموز را به طور خیلی مختصر با ماهیت زبان ،سبک های زبانی ، گونه های زبان و به طور کلی علم زبان شناسی آشنا می کند که در هر نیم سال دو درس برای این منظور به کار رفته اسن.

ادامه نوشته

معيارهای يک مقاله علمی - پژوهشی

معيارهای يک مقاله علمی - پژوهشی


توصيه ی جدّی می‌شود که معيارهای زير در هر مقاله علمی - پژوهشی مورد رعايت قرارگيرند. رعايت اين معيارها باعث انسجام و استحکام مقاله می‌شود.

الف- مرتبط بودن مطالب و کامل بودن

  • تمام موضوعات مطرح شده‌اند.
  • استدلال‌ها و بحث‌ها در کليت متن مرتبط هستند.
  • منابع و مراجع ادبيات تحقيق آورده شده‌اند.
  • منطق و پيوستگی بين استدلال‌ها رعايت شده است.
ادامه نوشته

جدول نویسندگان فارسی عمومی پیش دانشگاهی

جدول نویسندگان فارسی عمومی پیش دانشگاهی

ادامه نوشته

طرح درس روزانه پایه ی اول متوسطه کتاب ادبیات فارسی(1)

طرح درس روزانه پایه ی اول متوسطه کتاب ادبیات فارسی(1)
ادامه نوشته

بررسی سؤالات آزمون دی ماه 87

بررسی سؤالات آزمون دی ماه 87

ضمن تشکر از همکاران گرامی که نسبت به سنوات گذشته با کیفیت بهتری سؤالات دی ماه  87 را طرح نموده اند، مواردی به شرح زیر که در بعضی از سؤالات مشاهده گردید.قابل یادآوری است.

انتظار می رود که همکاران محترم در طرح سؤالات بعدی بدان توجّه نمایند. 

الف) متناسب و هماهنگ نبودن بارم سؤالات با بارم و بودجه بندی درس.

 موارد قابل ذکر :

1-در بعضی از نمونه سؤالات از تمامی بخش های کتاب درسی سؤال طرح نگردید.

 2 - تناسب نداشتن بارم سؤالات با کمیّت و کفیّت آن.

مثلاً برای سؤال«چرا عصر ناصر خسرو را دوران طلایی فرهنگ اسلامی نامیده اند» بیست و پنج صدم در نظر گرفته شده است.

3- تعداد سؤالات بیش از حد استاندارد طرح گردید.

مثلاً در آزمون تاریخ ادبیات ، تعداد چهل و هشت سوال مشاهده شد.

4-بار م بند ی خودآزمایی های ادبیات« 3 »نمره می باشد وحفظ شعر «2»می باشد که بعضی از همکاران محترم این بارم بندی را رعایت نکرده اند.

ب) تناسب نداشتن سؤالات با توجه به  اهداف آموزشی

1)     ادغام سوال تاریخ ادبیات ایران وجهان در یک بخش

2)     طرح سوال غیر مرتبط در حوزه ی دیگر

 به عنوان نمونه: سوال « درادبیات عرفانی خال و زاهد  نماد چیست ؟» که مربوط به حوزه ادبیات فارسی  می باشد در تاریخ ادبیات مطرح گردید.

3)     در آزمون درس زبان فارسی در بعضی از نمونه ها ، سؤالات در چهار بخش مجزا  طرح نگردید.  

پ -خوانا و واضح نبودن سؤالات

1- دربعضی ازسؤالات تایپی اشکالات دستوری و املایی مشاهده شد.

2- کیفیت تکثیر بعضی ازسؤالات نامناسب می باشد.

ت- نام طرّاح یا طرّاحان در پایان سؤالات قید شود.

گروه آموزشی مجدداً بر خود فرض می داند که صمیمانه و خالصانه از تمامی دبیران زبان و ادبیات فارسی تشکر نماید که در طرح آزمون پایانی نهایت دقّت و حوصله را به خرج دادند و سؤالات را به حدّ استاندارد رساندند.

 

 

قرینه های لفظی و معنوی

      قرینه های لفظی و معنوی                          

در درس سيزدهم  كتاب آرايه هاي ادبي، قرينه هاي مجاز به دو قسم لفظي و معنوي تقسيم شده اما توضيح بيشتري در اين باب داده نشده است. از اين رو در اين باره اشاره اي مختصر مي گردد تا برخي از مباحث مبهم در اين زمينه روشن شود.

ابتدا بايد دانست كه قرينه چيست؟ قرينه يعني نشانه يا علامتي كه دلالت بر معني مجازي واژه دارد. به عبارت ديگر، قرينه سرنخ یا علامتی است که شاعران به دست می دهند تا مقصود آنان فهمیده شود.(1)

دكتر جليل تجليل در تعريف مجاز می گويد: «مجاز مصدر ميمي است به معني گذشتن و عبور كردن و یا زمان و مکان آن است و در اصطلاح فن بيان كاربرد لفظ در غير معني نخستين خود است با غیر علاقه ي مشابهت و با قرینه ای که مانع از اراده ی معنی حقیقی شود.»(2) به عبارت ديگر مي توان گفت قرينه چيزي است چسبيده به كلام كه نشان مي دهد مقصود گوينده معني حقيقي كلام نيست بلكه منظور معني مجازي آن است.

حال بايد ديد كه آيا قرينه را مي توان بر دو گونه دانست يا خير. برخي معتقدند كه قرينه هاي مجاز دو گونه اند:

ادامه نوشته

بارم بندي دروس  زبان وادبیات فارسی متوسطه


تذكرات مهم :

رعايت بارم بندي درطرح سؤالات امتحانات نهايي الزامي ولي درامتحانات داخلي پيشنهادي است. بديهی است رعايت بارم بندی درطراحی سئوالات امتحانات هماهنگ کشوری يا استانی از تضيع حق دانش آموزان جلوگيری خواهد کرد.
2- بر اساس تبصره 1/2 ماده 19 آيين نامه آموزشي دوره پيش دانشگاهي ، سؤالات امتحانات نوبت شهريور مراکز پيش دانشگاهي که به صورت هماهنگ منطقه اي طراحي مي شود براساس20 نمره و همانند بارم بندي امتحانات جبراني مربوطه مي باشد.
بارم بندي دروس دوره ي متوسطه در دبيرستان هاي بزرگسالان همانند بارم بندي نوبت شهريور است.
مواردي ازکتاب درسي كه مطالعه آزاد اعلام گرديده در ارزشيابي ها لحاظ نمي گردد.

  بارم بندي دروس تاريخ ادبيات ايران وجهان(1) و (2)

 


 ـ ارزشيابي مستمر (تاريخ ادبيات يران و جهان 1 و2 )
:
_ پژوهش (10 نمره )
_  پرسش هاي كلاسي(4 نمره )
_ آزمون كتبي (5 نمره )
_ تهيه دفتر ( 1 نمره )

-ارزشيابي پاياني تاريخ‌ادبيات ايران‌وجهان (1) :

شماره  درس

نوبت اول

نوبت دوم

شهريور

 

1

1

25/0

5/0

2

1

25/0

5/0

3

5/1

5/0

5/0

4

1

5/0

5/0

5

2

5/0

5/0

6

2

5/0

75/0

7

5/1

5/0

75/0

8

5/1

25/0

5/0

9

2

5/0

1

10

5/1

25/0

5/0

11

-

1

1

12

-

1

1

13

-

2

1

14

-

2

5/1

15

-

25/1

1

16

-

25/1

1

17

-

5/1

5/1

18

-

1

1

19

5/1

25/0

5/0

20

5/1

25/0

75/0

21

1

25/0

75/0

22

1

25/0

5/0

23

-

1

75/0

24

-

5/0

25/0

25

-

25/1

75/0

26

-

25/1

75/0

جمع

20

20

20


                          تذكر : 
                           1ـ نمونه ها براي مطالعه آزاد  مي باشد . 
                           2ـ درنوبت اول ازدرس 1 تا10 و از درس 19 تا 22ودر نوبت دوم از درس 11 تا18 واز درس 23 تا آخر تدريس شود .

ادامه نوشته

فهرست حذفيات منابع سوالات آزمون سراسري سال 1388

فهرست حذفيات منابع سوالات آزمون سراسري سال 1388 دانشگاهها و موسسات آموزش عالي از سوي سازمان سنجش آموزش كشور اعلام شد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،  حذفيات منابع سوالات كنكور 88 به شرح زير است:

دروس عمومي
درس قرآن و تعليمات ديني 2 (دين و زندگي 2)، چاپ سال 85، پايه دوم:
- فعاليت‌ها: شاملنمونه‌يابي در صفحات 15، 23 و 156، ذكر نمونه‌ها در صفحه 141، كشف عواملدر صفحه 189، تفكر در صفحات 63، 70 و 174، خودكاوي در صفحات 97، 100، 130،131 و 141،
مقايسه در صفحه 102، تطبيقدر صفحات 132، 150، 159، 176 و 181، بررسي در صفحات 140، 148، 172، 185،پيام آيات در صفحه 161، همفكري در صفحه 137، بيان نمونه‌ها در صفحه 138.
- پيشنهادها: در صفحات 18، 29 تا 33، 43، 55، 66، 75 تا 77، 85، 92، 118، 133، 167، 178 و 194
- ترجمه‌هايي كه در مقابل آيات در كتاب نوشته شده است.
- يادآوري‌ها در صفحات 9، 109 و 121
- گام‌ها در صفحات 35، 56، 107، 119، 134، 152، 168 و 193
- متن صفحات 34، 36 و شعر صفحه 65
- پاورقي‌ها و بخش‌هاي براي مطالعه

درس قرآن و تعليمات ديني 3 (دين و زندگي 3)، چاپ سال 86، پايه سوم:
- فعاليت‌ها: شامل تكميل درصفحه 11، نمونه يابي در صفحات 19، 193 و 196، بررسي در صفحات 21، 151، 220و 235 ، جستجو در صفحه 53، تطبيق در صفحات 61 و 175 ، خودكاوي در صفحات140 و 195، مقايسه در صفحه 148، برنامه ريزي در صفحه 156، انديشه در صفحه169، طبقه‌بندي در صفحات 215 و 219، راه‌حل در صفحه 223، شناسايي عوامل درصفحه 236، ذكر نمونه 180
- پيشنهادها: در صفحات 13، 46، 63، 77، 93، 115، 132، 142، 160، 171، 200، 215، 225
- گام‌ها: در صفحات 26، 94، 133، 161، 185، 201، 237
-‌ يادآوري‌ها: در صفحات 6 تا 7، 188 تا 189، 204 تا 205
- اشعار: در صفحات 41، 44، 48 و 51
- ترجمه‌هايي كه درمقابل آيات در كتاب نوشته شده است.
- پاورقي‌ها و بخش‌هاي براي مطالعه

درس معارف اسلامي (دين و زندگي)، كد كتاب 1/285، چاپ سال 87، پيش دانشگاهي:
- يادآوري: در صفحه 3 و متن صفحه 91
- فعاليت‌ها: استدلال درصفحه 17، حل مساله در صفحه 8 و 138 ، تفكر در آيات در صفحه 28 ، بررسي درصفحات 33، 52، 53، 72 و 177 ، برنامه‌ريزي در صفحات 33 و 45 ، ذكرنمونه‌ها در صفحات 41 و 66، خود ارزيابي در صفحات 41، 49 و 54، خودكاوي درصفحه 42، پيشنهاد در صفحه 56، تطبيق در صفحات 71، 139، 155 و 159، مقايسهدر صفحات 37 و 117، نمونه‌يابي در صفحه 175، هم انديشي در صفحه 172 و 180
- برداشت: در صفحات 121 تا 128، 130 تا 133 و 161 تا 164
- ترجمه‌هايي كه در مقابل آيات در كتاب نوشته شده است.
- پاورقي‌ها و بخش‌هاي براي مطالعه

درس ادبيات فارسي (3) (غير علوم انساني) چاپ سال 86، پايه سوم
درس 11: قسمت دوم، سه پرسش از تولستوي از صفحه 92 تا 97
درس 18: قاصدك از صفحه 140 تا 150
درس 20: از پاريز تا پاريس از صفحه 158 تا 165

درس زبان فارسي 3 (غير علوم انساني)، چاپ سال 86، پايه سوم
كليه نمونه‌ها كه به ترتيب عبارت است از: صفحات 51 تا 55 (عدل – موزه كلمانسو) 129 تا 130 (قبض آب)
درس 23: اسناد و نوشته‌هاي حقوقي از 166 تا 182
درس زبان فارسي 3 (تخصصي انساني)، چاپ سال 86، پايه سوم
كليه نمونه‌ها، كه به ترتيب عبارت است از: صفحات 120 تا 122 (آرش) و 134 تا 135 (قبض آب و ...)
درس بيستم: از صفحات 145 تا 150 املاي برخي از كلمات
درس 24: اسناد و نوشته‌هاي حقوق از صفحه 175 تا 188

درس زبان و ادبيات فارسي 1 و 2، چاپ سال 87، پيش دانشگاهي
درس 9 : فقط شعر (1) – نفحات صبح سعدي
درس10: فقط شعر (2) – راه بي نهايت حافظ
درس20: قسمت اول به بلبل
درس22: قسمت دوم شعر تسلي خاطر جامي
درس24: فقط متن افشين و بودلف
درس30: صداي پاي آب ، از «چشم‌ها را بايد شست، جور ديگر ...»، صفحه 206 و 207

دروس تخصصي گروه علوم رياضي
- آمار و مدلسازي، چاپ 85، پايه دوم، فصل هشتم

دروس تخصصي گروه علوم تجربي
- زيست شناسي و آزمايشگاه (1)، چاپ 85، پايه دوم
درس اول از صفحه 1 تا پايان 13
درس پنجم صفحه 81 از تغذيه گياهي و خاك تا پايان صفحه 88
- آمار و مدلسازي، چاپ 86، پايه سوم ، فصل هشتم

ادامه نوشته